Een pedagogisch beleidsplan is een belangrijk onderdeel van ons kwaliteitsbeleid in de kinderopvang. Met kwaliteit wordt bedoeld dat het werk zo doeltreffend, doelmatig en kindgericht mogelijk door het dagverblijf wordt uitgevoerd.
Elke opvang werkt met de 4 pedagogische basisdoelen (van professor J.M.A. Riksen Walraven) en passen dit toe op de verschillende leeftijden binnen de opvang. Dit is sinds 2005 verplicht gesteld voor alle centra in Nederland.
Wij bieden kinderen een gevoel van emotionele veiligheid door.
Dit doet de Bofkontjes door te starten met een wenperiode, een vast team, een vaste dag structuur (duidelijkheid geeft rust aan een kind). Het kind een gevoel van veiligheid en geborgenheid bieden is van belang. Immers als een kind zich op zijn gemak voelt dan kan het zich ontwikkelen.
Wij bieden kinderen de gelegenheid tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties (taal, creatie, cognitie, motoriek) door.
We werken met een gevarieerd programma gericht op alle competenties van het kind zonder de individuele verschillen te verliezen. We lezen veel voor en nemen het kind hierin mee. In de eerste jaren van het kind is de motorisch-zintuiglijke ontwikkeling (kijk, ik kan het, het lukt me) van belang zowel de fijne als grove motoriek. Daarbij lekker buitenspelen, genieten van de lucht, de geur, het leren oplossen van problemen, het zelf uitproberen. Daarnaast dansen, zingen. Eigenlijk teveel om op te noemen.
Kinderen materialen aanreiken en hen zelf laten ontdekken (wat kan ik ermee) in het vrije spel. Onze rol is begeleidend en soms leidend.